Oltcit - Schéma, rady a zkušenosti

Zde jsou uvedeny informace, které pomohou při řešení některých možných obtíží.

 

Dobíjení:

Dobíjení akumulátoru zajišťuje alternátor s vestavěným polovodičovým usměrňovačem a elektronickým regulátorem usměrněného napětí. Pokud je dobíjení nedostatečné, je potřeba zkontrolovat diody - jedna z častých příčin problémů. Případná výměna uhlíků není příliš složitá, jsou umístěny pod regulátorem dobíjení. Jejich opotřebení je ale téměř vyloučené vzhledem k vysoké životnosti. Regulátor se při poruše vyměňuje jako celek. Pokud by někdo měl problémy se sháněním originálního regulátoru, může jako alternativu připojit regulátor používaný ve Škodovkách. Tady je způsob připojení regulátoru ze Škodovky od Igora Filandy.

Zapalovací soustava:

Zapalovací soustava v automobilech Oltcit 11R a 11RL je narozdíl od typu 12TRS běžného provedení. Igor Filanda navrhl elektronické zapalování vhodné právě pro typy 11R/RL. Zájemci o stavbu mají zde schéma zapojení s popisem a návrhem plošného spoje. Pokud se rozhodnete zapojení postavit a používat, nezapomeňte se s ostatními podělit o zkušenosti.

Příručka pro začátečníky:

Příručka pro začátečníky od Tomáše Friedla se určitě bude hodit i těm zkušenějším. Je přepsaná do Wordu a můžete si ji tady stáhnout (cca 74 kB).

Motorový olej:

Motorový olej měňte pravidelně po ujetí maximálně 10 000 km, ne však později než jednou za rok. Spolu s výměnou oleje je samozřejmostí výměna olejového čističe. Je výhodné také spolu s výměnou oleje seřídit vůle ventilů. Konstrukce vysokootáčkového motoru vyžaduje používání kvalitních olejů!

Spínač otevření 2. stupně karburátoru:

Spínač otevření 2. stupně karburátoru může být vhodným doplňkem, při snaze o co nejúspornější jízdu. První popis je výstřižek z novin, který kdysi vyšel. Autorem druhého popisu a nápadu je Tomáš Friedl. Snad jen poznámka, že se jedná o nehomologovaný zásah, takže pozor aby jste neměli potíže na „technických“.

Palivo:

Motory automobilů Oltcit jsou konstruovány pro olovnatý benzin s oktanovým číslem nejméně 96 jednotek. Tomu v našich podmínkách vyhovuje benzin označovaný jako SUPER BA-96. Používání méně oktanového benzinu se v praxi projevilo snížením výkonu a zvýšenou spotřebou - nelze proto doporučit. Bezolovnaté benziny není dovoleno používat. Pokud byl ovšem nouzově dočerpán do nádrže, kde zbylo alespoň minimální množství benzinu olovnatého, mimořádné použití motoru neuškodí (např. při cestách v zahraničí, kde se olovnaté benziny pomalu vytrácí...).

Vybledlá koncová světla:

Vybledlá koncová světla není nutné ihned vyměňovat za nová. Levnější řešení je zde: „Vybledlá koncová světla lze opravit nalepením průsvitné červené samolepící fólie. Náklady na jedno světlo cca 10 Kč. Ověřeno v dvouletém provozu - neodlepuje se, drží barvu! Oranžovou folii se mi nepodařilo sehnat, jsou však oranžové žárovky. Lze také po vyjmutí žárovek nabarvit světlo zevnitř. K nabarvení použijeme náplň z propisovačky, uštípneme hrot a drátem vytlačíme barvivo do uzávěru od lahvového piva. Rozředíme kapkami nitroředidla a jemným štětečkem natřeme zevnitř sklo. Dělá to však šmouhy a není to trvanlivé, taktéž se odpařuje.“

Tady je řešení jiné: Koupíme si spray od firmy MOTIP na přestřik zadních lamp. „Barva se jednoduše nastříká na umyté a odmaštěné lampy, kde se papírovou lakýrnickou páskou přelepí bílá a žlutá okýnka. První nástřik zlehka stříknout a nechat pořádně zaschnout a nanést druhý nástřik. Perfektně drží.“

Problém s ostřikovačema:

Dřívější Oltciti měli na ostřikování předního skla pumpu. Ta moc nevydrží. Pokud ji tam máte a nefunguje, nevyplatí se ji zpravovat, nechejte ji tam jenom jako uzávěr. Kupte normální čerpadýlko jako do Favorita a normálně ho tam přidělejte. Můžete také vyměnit jednoproudové ostřikovače za dvouproudové-záleží na Vás.

Schéma:

Schéma zapojení elektroinstalace se určitě hodí všem, kdo se rozhodnou o instalaci přídavných doplňků - ať již přídavných světel, centrálů, alarmů nebo jen (h)různých „blikátek a hejblátek“.

Reznou Vám zadní blatníky?

Pokud je to malinko, tak to se přehlédne. Když Vám reznou víc a nechcete kupovat nové a máte dobrou dílnu zkuste tohle:

To co je zrezlé prostě odřízněte (rovně) a navařte nový kus. Seřízněte ho dole tak, aby pasoval a pokud jste lenoši a nechcete se dělat s obloučkem, tak to prostě seřízněte do roviny. Kolo tam projde jen tak tak (musíte ho trochu položit, ale jde to). Nesmíte to udělat moc tlusté a moc nízko, tak pozor na to.

Chcete mít v kufru světlo?

Také si to můžete udělat. Kupte si v Mototechně dvě světýlka co mají Škodovky 120tky nade dveřmi, které osvětlují vnitřek. Vymontujte boky kufru, vyřízněte otvory (radši trochu těsnější, aby se světla nehýbala) a napojte na elektriku. Ještě zbývá umístit spínač, aby když zavřete kufr Vám světla zhasla a naopak (to se krásně vejde nad zadní světlo).

 

Dále si můžete dodělat světlo do kastlíku, přidělat třetí brzdové světlo, natřít si znak na zadních zástěrkách v barvě vozu (to vypadá hezky), udělat si úchyt na zavírání kufru (zevnitř), aby jste pořád nešahali na kufr z venku (obr. 1). Také dovnitř dozadu můžete dát do kastlíků další reproduktory (obr. 2 a 3), abyste měli pořádnou muziku. Skoro u každého Oltcita nejde zavírat a otevírat topení. Jde to udělat funkční, ale dá to práci. Jestli se vám chce udělejte si elektrické stahování oken (použijte třeba motůrky ze stěračů). Je toho prostě spousta co si můžete dodělat, stačí mít trochu představivosti.

Pak také si můžete udělat pojistku proti zlodějům. Hodně z nich totiž zná Otlcita a ví, že jde otevřít velmi lehce. To proto, že s drátem se dostanete k táhlu zámku jednoduše a prostě zaberete a je to. Tak si tam přidělejte kovový oblouček po kterém drát sklouzne a nedostane se k táhlu. (Je to blbě vysvětlený, tak musíte mít trochu fantazie.)

Jestli máte velikou spotřebu tak zajeďte do Oltcit klubu, tam Vám to za nějakou cenu klidně seřídí a pak už jenom stačí jezdit normálně (ne jak jsou lidi zvyklí ze škodovky tzv. „šlapat tomu na krk“ - to udělá taky své). Mrkněte co máte za karburátor. Jestli máte francouzského Oltcita (To poznáte podle toho jak dáváte zpátečku. Oltciti byli všichni montováni v Rumunsku, ale ty první, do roku 1988-89-tak nějak, byli z francouzských dílů a ty měli zpátečku dopředu, ten zbytek vyráběli rumuni a ty měli zpátečku dozadu. Ty francouzský byli samozřejmě kvalitnější.), tak byste měli mít SOLEX, ten je o dost lepší než rumunský CARFIL.

To samé je i s pneumatikami. Každý Otlcit si s sebou z Rumunska přivezl ty jejich rumunské nekvalitní pneumatiky (ty můžete nechat na rezervu). V létě na suchu to moc nepoznáte, ale když jedete v létě za mokra, nebo v zimě za mokra nebo na sněhu, tak to určitě poznáte. Doporučuji Vám koupit naše Barum, nebo i ty slovenské Matador.

 

Zpět na úvodní stranu